Egyptiläinen kipsipää

Konservointikilta sai kesällä tehtäväksi Suomessa erittäin harvinaisen esineen konservoinnin: asiakkaamme toi työhuoneellemme naisen päätä esittävän kipsiveistoksen, jonka alkuperä on Rooman valtakunnan alaisessa Egyptissä n. 200-luvulla jaa. Nainen on piirteiltään siro ja veistos on kauttaaltaan hyvin taidokasta työtä. Erityistä veistoksessa on polykromisen väripinnan säilyminen laajoilta osin. Veistos lepää myöhemmin valmistetulla samettipäällysteisellä taustalevyllä.

Kipsipää ennen konservointia.

Kuten on tyypillistä näin iäkkäälle kohteelle, veistosta on entisöity jossain vaiheessa sen historiaa. Ylhäältä katsottuna vasenta reunaa on täydennetty alkuperäisestä homogeenisyydellään ja valkoisuudellaan eroavalla kipsimassalla ja maalattu. Alkuperäinen kipsimassa on taas rakenteeltaan varsin heterogeenistä, mikä kertoo valmistukseen käytetyn paikallisesti saatavilla olevia materiaaleja. Täydennys on kuitenkin varsin taitavasti tehty. Täydennyksen ja alkuperäisen materiaalin välillä kulkee poskesta reunaan ulottuva diagonaalinen halkeama, jota on entisöity laajalle alueelle levitetyllä paikkauksella.

Mikroskooppisesti tarkasteltuna alkuperäisen (vasemmalla) ja entisöintiin käytetyn (oikealla) kipsimassan ero on hyvin selkeä.

Konservoinnin tarve nousi veistoksen kärsimästä iskusta, jonka vaikutuksesta sen alareunasta oli lohjennut viisi suurehkoa palaa ja muutamia pienempiä fragmentteja. Molempiin poskiin oli syntynyt kaulasta ylöspäin etenevä hiushalkeama. Kipsiä oli myös hieman pulverisoitunut murtopinnoilta. Vauriot eivät onneksi olleet tämän mittavammat ja asiakas oli esimerkillisesti kerännyt kaikki palat talteen, joten erityisen laajalle interventiolle ei ollut tarvetta.

Murtopinta seurailee kaulan muotoja.

Ensimmäiseksi liimattiin irtopalat paikoilleen konservointilaatuisella liimalla. Veistoksessa olleet jännitteet olivat johtaneet lieviin deformaatioihin, mutta palat sopivat silti hyvin paikoilleen. Samaa liimaa injektoitiin poskien hiushalkeamiin pysäyttäen niiden leviäminen. Murtopintojen yhteydessä olleet puutoskohdat täydennettiin ja retusointimaalattiin, minkä jälkeen veistos on jälleen visuaalisesti eheä ja rakenteellisesti stabiili. Näin kiinnostavan kohteen kanssa työskentely oli erittäin palkitsevaa.

Egyptiläinen kipsipää konservoinnin jälkeen.

Tagit: , , , , , , ,