Pölyinen työmatka Tampereelle

Näkymä Tampere 1918 -näyttelyyn.

Meillä konservaattoreilla suurin osa ajasta menee konservoitavien esineiden ja taideteosten parissa ahertamiseen, mutta toisinaan eteen tulee mukavana vaihteluna erilaisia työprojekteja museoissa. Museokeskus Vapriikki kutsui Konservointikillan apuun vuoden alussa, kun museorakennuksen remontissa syntynyttä pölyä pääsi näyttelytiloihin. Vapriikin isossa remontissa rakennetaan uusia näyttelyratkaisuja tiloihin, joita käytettiin aiemmin konservointiin ja säilytykseen. Nämä toiminnot muuttivat viime vuoden aikana uuteen Kokoelmakeskukseen. Entisiin säilytystiloihin tulee kahteen kerrokseen uusia näyttelytiloja lähes 1000 neliötä. Samalla Helsingistä Tampereelle muuttava Postimuseo saa paikan yhdessä Vapriikin vanhemmista näyttelytiloista.

Museokeskus Vapriikissa on aina esillä monipuolinen kokoelma erilaisia näyttelyitä ja kokoelmia. Vapriikki on minulle jo ennestään tuttu paikka, sillä olen ollut siellä työharjoittelussa opiskeluaikanani. Museon pysyvät näyttelyt kertovat ennen kaikkea Tampereen ja sitä ympäröivän Pirkanmaan historiasta. Erityisesti esillä on kädentaitoja, tekniikkaa ja luontoa. Vapriikissa sijaitsevat muun muassa Kenkämuseo, Luonnontieteellinen museo ja Jääkiekkomuseo. Niiden lisäksi museorakennuksessa on tällä hetkellä erilliset näyttelyt vuoden 1918 sisällissodasta ja Tampereella kehitetyistä innovaatioista. Lisäksi Vapriikissa nähdään jatkuvasti kansainvälisiä näyttelyitä, joista viimevuotinen kiinalaista Terrakotta-armeijaa esitellyt näyttely keräsi museolle kävijäennätyksen. Maaliskuussa aukeaa uusi näyttely Afroditen valtakunta – Kauneus, rakkaus ja erotiikka antiikin maailmassa, johon esineet on lainattu Rijksmuseum van Oudhedenistä Hollannista.

Tammerkosken varrella sijaitseva museokeskus rakennettiin alun perin Tampellan tehtaan verstaaksi 1880-1920-luvuilla. Suuren hallin näyttelytilat ovat yhteydessä toisiinsa, eikä osastoivia väliovia ole. Remontin rakennuspöly pääsi siis leijailemaan lähes kaikkiin näyttelytiloihin. Rakennuspöly oli koostumukseltaan kovaa ja hiekkamaista, joten riskinä oli, että se alkaisi ajan myötä hangata esineiden pintoja vaurioittaen niitä. Pöly myös kerää esineiden pintaan kosteutta, joka vauhdittaa useiden materiaalien ikääntymistä.

Vapriikin näyttelytiloissa on poikkeuksellisen paljon museoesineistöä ilman vitriinin antamaa suojaa pölyltä. Monissa museokeskuksen näyttelyistä tärkeässä osassa olevat teolliset laitteet ja koneet ovat isokokoisia, eikä niiden sulkeminen vitriiniin olisi tarkoituksenmukaista. Tehdaslaitteiden metallipinnat eivät myöskään ole kovin herkkiä satunnaiselle koskettelulle tai pienille olosuhdemuutoksille. Kieltämättä esineiden näkeminen ilman väliin tulevaa vitriinilasia antaa kävijälle autenttisemman kokemuksen ja lisää näyttelyn elämyksellisyyttä. Esimerkiksi Luonnontieteellisessa museossa lauma täytettyjä lintuja on asetettu roikkumaan katosta siivet lentoon levitettyinä. Osa linnuista taas istuu seinään kiinnitettyjen puiden oksilla.

Vietimme Annan kanssa Vapriikissa kolme tiivistä työpäivää. Meidän työmme oli puhdistaa pölystä kaikki näyttelyesineet, joita ei ollut asetettu vitriiniin. Puhdistustyö kuului luonnollisesti konservaattoreille, koska kyseessä olivat museoesineet. Tehtävämme oli oikein mielenkiintoinen, sillä vajaan viikon aikana tutustuimme lähietäisyydeltä täytetystä kalasääskestä Taivaan Kirppu -lentokoneeseen ja Tampereen ensimmäisestä liikennevalosta kävelevän metsäkoneen prototyyppiin ja sisällissodan aseisiin.

Eri esineitä oli niiden erilaisten materiaalien takia käsiteltävä eri tavoin. Esimerkiksi täytetyt linnut nostettiin katosta alas, ja saimme tarkastella niitä läheltä. Lintujen höyhenpeite kaipasi lempeämpää otetta puhdistettaessa. Tehdashallin katosta roikkuvien lentokoneiden puhdistus taas tehtiin niissä rajoissa, jotka nostokorista käsin työskentely salli. Vaikka puhdistettavaa olikin paljon, pysyimme hyvin suunnitellussa aikataulussa.

Taru puhdistaa Finlaysonin kelloportin kaksoiskotkaa 1800-luvun lopulta.

Kalasääsken puhdistus on kesken. Vertaa harmaita pölyisiä alueita puhdistettuun höyhenpintaan (linnun pää ja hartiat).

Vasemmanpuoleisessa kuvassa Anna puhdistaa johdinauton kattoa. Oikeanpuoleisessa kuvassa Taru imuroi La Demoisellea.

Museoesineisiin ei saa koskea – muut kuin konservaattorit.

 

Lisää Museokeskus Vapriikista:
http://www.tampere.fi/vapriikki.html

Museorakennuksen säilytystilojen kokoelman muutosta:
http://vapriikki.fi/blog/museokokoelmat-muuttavat/

Tagit: , ,